For virksomheder

Trivselskoordinator - en investering i den enkelte medarbejder

Hvorfor en trivselskoordinator?

De fleste virksomheder har en etableret HR-afdeling og en masse gode tiltag til et godt arbejdsmiljø med henblik på god trivsel på arbejdspladsen.

Dog ses der, i takt med at samfundet udvikler sig, et stigende fokus på privatlivet og personlig trivsel.

Det betyder, at folk prioriterer deres privatliv, familie og sig selv højere end nogensinde før. Selvom denne udvikling er sund og nødvendig, medfører den også nye udfordringer, når det kommer til at passe sit arbejde.

Når privatlivet kræver mere opmærksomhed, kan det gå ud over arbejdsevnen, da privatlivet nu har højere prioritet.

For mange mennesker er arbejdet en stor del af deres identitet, og det er vigtigt for dem at udføre det tilfredsstillende.

Når der opstår udfordringer i privatlivet, fungerer arbejdet ofte som et fristed, hvor alt er "som det plejer" med klare forventninger og mål.

Stigende sygefravær og faldende trivsel skyldes i stigende grad faktorer uden for arbejdspladsen.

Ønsket og viljen til at passe sit arbejde ændrer sig sjældent, men det pres og de forventninger, der ligger i at være til stede som pårørende, gør det næsten umuligt at være til stede både på arbejdet og i privatlivet. 

Trivselskoordinatorens rolle:

Som trivselskoordinator fungerer jeg som bindeled mellem arbejdsliv og privatliv, for medarbejderen der er har vanskeligt ved at passe sit arbejde som ønsket, grundet udfordringer i privatlivet.

Jeg tager udgangspunkt i den rehabiliterende tankegang, som handler om at arbejde hen mod et specifikt, målbart og tidsbegrænset mål.

Det betyder en struktureret og tydelig proces, både for medarbejderen og arbejdsgiveren.
Arbejdet mod det definerede mål, skal tydeliggøre hvilke indsatser der er behov for. Dette kan være indsatser, der skal leveres fra anden ekstern leverandør, hvor udgifterne kan afholdes enten af medarbejderen selv eller af arbejdsgiver.

Mange virksomheder tilbyder deres medarbejdere forløb hos en psykolog eller coach, men det er ikke nødvendigvis det, der er behov for. Går en medarbejder med bekymringer om et barn i mistrivsel, vil det være givet bedre ud, at fokusere på tiltag der kan understøtte hele medarbejderens familie. Er medarbejderen pårørende til et sygt familiemedlem, vil fokus på denne problematik være en bedre løsning.
Jeg tilbyder også at koordinere sygdomsforløb - se under fanen "For private".
Dog kan det alene være nok at få hjælp til at få struktur og klarhed over sine bekymringer og hjælpes til handlemuligheder ud af mistrivsel - det tilbyder jeg som trivselskoordinator.

Det vigtige er, at få afklaret hvilke bekymringer, der fylder hos medarbejderen, så der kan iværksættes relevante tiltag med henblik på at få medarbejderen i trivsel igen.

Samarbejdet med medarbejderen er underlagt tavshedspligt, men der aftales med arbejdsgiver og medarbejder, hvilke informationer, der er behov for at rapportere til arbejdsgiver, så status i forløbet er tydeligt for arbejdsgiver.

Jeg tilbyder:

- Opstartsforløb - min. 5 timer pr. medarbejder
Opstartssamtale med arbejdsgiver.
Første samtale med medarbejder.
Målsætning og udkast til forløb med medarbejder.

- Opfølgende samtaler og koordinering - min. 1 time pr. medarbejder pr. samtale
Opfølgende samtaler med og status til arbejdsgiver.
Samtaler med medarbejder, opfølgning og status på plan og mål.
Afklaring af behov for indsatser med medarbejder og arbejdsgiver.
Tilpasning og opfølgning på det samlede forløb ved brug af anden ekstern leverandør.

- Koordinering og planlægning af indsatser - tidsforbrug afhænger af indsatser
Kontakt og planlægning af forløb ved behov for anden ekstern leverandør.
Opfølgning og status fra ekstern leverandør og medarbejder.

- Koordinering og tovholderfunktion gennem sundhedsvæsenet i sygdomsforløb
Denne funktion er primært til private, men kan også tilbydes via arbejdspladsen.
Det er dog vigtigt at pointere, at der i denne funktion er underlagt andre regler om tavshedspligt og der kan derfor ikke tilbydes samtaler og status til arbejdsgiver ved denne indsats.
Se fanen "For private" for uddybning af funktionen.

- Afsluttende samtale - min. 3 timer pr. medarbejder
Status og afsluttende samtale med arbejdsgiver.
Status og afsluttende samtale med medarbejder.
Afsluttende rapport til arbejdsgiver.
Afsluttende rapport til medarbejder.

- Bisidder ved omsorgssamtaler

- Undervisning
Fælles undervisning af ledere, medarbejdere eller hele virksomheden.