For Private
Forløbskoordinator - så du kan bevare kærligheden i dit forhold

Hvorfor en forløbskoordinator?
I mine 14 år som sygeplejerske, har jeg mange gange set, hvad et sygdomsforløb gør ved et forhold. Hvad enten relationen er mellem ægtefæller, børn og forældre eller en helt tredje relation, så tærer det på forholdet, når den ene part bliver ramt af sygdom.
Vejen igennem sundhedsvæsenet kræver en masse koordinering, praktiske opgaver og fysisk og psykisk deltagelse i forløbet.
Rigtig ofte ender det med, at begge parter i relationen bliver udbrændt. Den raske pårørende bliver udbrændt af alle de mange opgaver og forventninger, der følger med, når man er rask pårørende. Den syge pårørende bliver udbrændt af dårlig samvittighed over alt det arbejde, der er lagt over på den raske pårørende, som følge af hans/hendes sygdom.
Det ændrer en relation og det kan være svært at finde frem til den kærlighed og kvalitet, der før var i relationen - men et af de største behov, når man rammes af en livsomvæltende begivenhed, er kærlighed og støtte fra sine nærmeste.
Derfor kan det give god mening, at få en ude fra, til at tage sig af koordineringen af forløbet og sammen finde ud af, hvad der er vigtigt at være en del af og hvad der kan varetages af en forløbskoordinator.
Denne samtale er vigtig, da mange fortsat ønsker at have viden og en oplevelse af kontrol over forløbet, denne balance finder vi sammen.

Forløbskoordinatorens rolle:
Som forløbskoordinator tilbyder jeg hjælp til at navigere rundt i sundhedsvæsenet og de tilbud og samarbejdsforpligtelser der er, på tværs af sektorer (sygehus og hjemmet). Jeg tilbyder at være bindeled og gennemgående tovholder mellem de mange overgange, der ofte er i et sygdomsforløb. Det kan blandt andet være, at støtte op om, at der i forbindelse med indlæggelse og udskrivelse arbejdes i henhold til den sundhedsaftale, der skal sikre en god overgang fra sygehus til hjemmet. Det kan være hjælp til at koordinere forløbet, så der er så lidt fremmøde på sygehus som muligt (som eksempel blodprøvetagning bestilt fra forskellige afdelinger tages på samme tid, hvis muligt. Sikre at undersøgelser bestilt fra forskellige afdelinger, er tilpasset den aktuelle tilstand, så der ikke opstår unødig fremmøde). Jeg kan hjælpe med at vejlede og ansøge om relevante tilbud i kommunalt regi, som eksempel, hjemmepleje, hjælpemidler, træning og plejeorlov. Jeg kan vejlede i rettidig omhu, af potentielle behov for fremtidige tiltag. Jeg tilbyder at deltage ved stuegang, kontakte visitationen i bopælskommune med henblik på at ansøge om relevant hjælp, samt deltage ved visitationsbesøg i hjemmet. Ligeledes tilbyder jeg kontakt og deltagelse ved besøg hos egen læge og hjemmesygeplejen i bopælskommune.
Ovenstående er blot eksempler på hjælp jeg tilbyder, det endelige behov finder vi frem til sammen.
For at kunne hjælpe bedst muligt, har jeg behov for at indhente oplysninger om sygdomsforløbet hos relevante aktører. Jeg kan kun indhente de informationer jeg får samtykke til at indhente og samtykket skal gives af den, som forløbet vedrører.
Jeg er underlagt tavshedspligt og journalføringspligt. Jeg indhenter og videregiver ingen oplysninger, med mindre der gives informeret samtykke fra den, som oplysningerne vedrører.
GDPR:

Jeg tilbyder:
- Opstartsforløb - min. 5 timer
- Opstartssamtale, hvor behov og videre forløb afklares, ligeledes forventningsafstemning med afklaring af hvilke opgaver der ønskes varetaget af forløbskoordinator.
- Afklaring af eksisterende forløb.
- Afklaring af nuværende og tidligere kommuneale tilbud.
- Indhentning af relevante oplysninger med informeret samtykke fra den, som oplysningerne vedrører.
- Dokumentation af opstartsforløb.
- Opfølgende samtaler - min. 2 timer pr. samtale
- Fremlæggelse og verificering af indhentede oplysninger.
- Plan for forløb med udgangspunkt i indhentede oplysninger.
- Dokumentation af oplysninger og opfølgende samtale.
- Opstart og opfølgning af relevante tilbud - min. 4 timer
- Kontakt, ansøgning og opfølgning på relevante tilbud fra region og kommune.
- Opfølgning på ansøgte tilbud.
- Koordinering af relevante forløb på sygehus og sundhedsindsatser i kommune.
- Dokumentation af kontakt til relevante aktører, samt ansøgninger og status på ansøgninger.
- Dokumentation af koordinerede indsatser.
- Bisidderfunktion - min. 2 timer
- Bisidder ved stuegang, ambulante besøg, lægekonsultationer og visitationsbesøg i hjemmet.
- Dokumentation af bisidderfunktion.
- Afsluttende samtale - min 3 timer
- Afsluttende samtale.
- Udlevering af journalnotater.
- Samlet rapport udarbejdet med udgangspunkt i udleverede journalnotater.
Ovenstående er minimum tidsforbrug. Afhængig af forløbets kompleksitet, må der forventes yderligere tidsforbrug.